Fotocredit:

Oppsummering april 2021

Lillestrøm MDG fikk i gjennom flere gode saker i april, så vi unner oss en liten ekstra oppsummering for måneden.

5. mai 2021

La oss se på Brånåsdalen først. Saken om boligfeltet som ble bygget på et avfallsdeponi og hvor innbyggerne har kjempet en lang kamp mot kommunen for å få erstatning for skadene. Lillestrøm MDG støttet dommen fra Tingretten og ønsket ikke å anke videre slik som flertallet stemte for. Når Lagmannsretten viste seg å være like krystallklar som Tingretten, så valgte heldigvis et enstemmig kommunestyre å si nei til å anke enda videre. Hadde flertallet hørt på MDG for ett år siden hadde kommunen spart 13 millioner kroner i ekstra saksomkostninger, og beboerne hadde blitt spart for ytterligere ett år med uro og belastning. Men dette endte heldigvis godt, en stor lettelse!

Når vi først er inne på deponi. I 2019 stemte MDG, som eneste parti, i mot utvidelsen av Jølsen deponi på Leirsund. Naboene hadde derimot ikke blitt varslet, så retningslinjene som ledet frem til vedtaket ble ikke fulgt. Når det ikke varsles skikkelig, så kommer det heller ingen kritiske bemerkninger, og er det lett å tro for politikken at saken er ukontroversiell. Feilen som ble gjort var såpass grov, at det ble flertall i kommunestyret for å omgjøre vedtaket og sende saken ut på ny høring.

Vardeåsen skole: Vi fikk flertall for at areal til skolehage skal inkluderes når Vardeåsen skole skal utvides! Det er få ting som er mer matnyttig å lære ungene våre, i tillegg gir skolehage mer utetid, mer fysisk aktivitet og bedre mental helse!

Det er dessverre ikke alltid det går vår vei med bare 4 representanter i kommunestyret. Lillestrøm MDG vant ikke frem i saken om Ausenfjellet næringsområde. Vi støttet beboernes ønske om å si nei til utvidelse av næringsfeltet, som tar enda mer av mye brukt turområde og som vil generere masse ekstra tungtransport gjennom et boligfelt. Dette er en dårlig plassering for næring, usentralt og inni skogen. Selv om det opprinnelige næringsfeltet kom før boligfeltet, så er ikke det en god nok grunn til at man bør utvide det, nå som det ligger masse hus tett ved.

Stem MDG ved neste valg – det hjelper på grønnere politikk og et grønnere samfunn.