MDG – for forebygging og folkehelse

Fotocredit: Eline Stangeland

Etter forslag fra Miljøpartiet De Grønne vedtok et stort flertall i kommunestyret at Lillestrøm skal bli medlem i nettverket Sunne kommuner, og med det styrke det helhetlige folkehelsearbeidet i kommunen.

30. august 2023

Forebyggende folkehelse motvirker sosiale helseforskjeller

Nettverket er for kommuner og fylkeskommuner som setter folkehelse høyt i sitt virke og samfunnsplanlegging. Formålet med nettverkssamarbeidet er å bidra til medlemmenes arbeid med en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, herunder også utjevner sosiale helseforskjeller. Som medlem i nettverket har man fokus på eget folkehelsearbeid, men bidrar også i større nasjonale og internasjonale prosjekter. Et ferskt eksempel på hvor Sunne kommuner er parter, er i et tverrfaglig forskningsprosjekt ved Universitet i Oslo som har som mål å bedre unges psykiske helse. I dette prosjektet, som startet opp i mars 2022, får medlemskommunene en unik mulighet til å bidra med tiltak rettet mot ungdom med sammensatte psykiske utfordringer.

Ser det mentale og fysiske i helhetlig sammenheng

I en tid med stadig mer inaktivitet og miljø- og helsemessige utfordringer, trenger vi kommuner som går i front på å tenke helhetlig omkring folkehelse, bærekraft og som ser den mentale og fysiske helsa i sammenheng. Det er derfor gledelig at flertallet støttet Miljøpartiet De Grønne i dette initiativet, slik at vi gjennom samarbeid og erfaringsutveksling kan styrke og videreutvikle dette viktige arbeidet i Lillestrøm kommune.

Til budsjettet for 2023 fikk Lillestrøm MDG flertall for verbalforslaget om å teste ut skogbunn på en av kommunens lekeplasser, eller barnehage. Forskning viser at å leke på skogbunn bedrer barns immunforsvar, i tillegg er det moro og bærekraftig